Κίνηση για την προστασία των δικαιωμάτων των πεζών

ΑΝΑΔΗΜΟΣΊΕΥΣΗ ΑΠΌ ΤΗΝ ΕΦΗΜΕΡΊΔΑ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΉ

Οι δήμαρχοι Πάρου και Μυκόνου αλλά και ένας συγκοινωνιολόγος, μιλούν στην «Κ» για τους ευάλωτους οδηγούς των ηλεκτρικών πατινιών, με αφορμή τα δύο τροχαία δυστυχήματα τις ημέρες του Πάσχα

Hλεκτρικά πατίνια: «Οι οδηγοί είναι ευάλωτοι, ειδικά στο επαρχιακό δίκτυο»

Δήμητρα Τριανταφύλλου
20.04.2023 • 08:14

Δύο τροχαία δυστυχήματα με θύματα οδηγούς ηλεκτρικών πατινιών, μέσα σε δύο μόλις ημέρες, σε δύο από τα πιο τουριστικά νησιά των Κυκλάδων, επανέφεραν τον προβληματισμό γύρω από το πόσο ασφαλής είναι τελικά η χρήση τους.

Το πρώτο περιστατικό συνέβη την Κυριακή του Πάσχα στη Μύκονο, στην επαρχιακή οδό Ορνού-Χώρας Μυκόνου. Ένα αυτοκίνητο, το οποίο οδηγούσε 22χρονος, συγκρούστηκε με ένα Ελαφρύ Προσωπικό Ηλεκτρικό Όχημα, το οποίο οδηγούσε ένας 42χρονος, ο οποίος και έχασε τη ζωή του μετά από τη σύγκρουση.

Μόλις, δύο ημέρες αργότερα, νέο τροχαίο δυστύχημα σημειώθηκε στην Πάρο, στην περιοχή Αμπελά. Εκεί, ένας 60χρονος οδηγός αυτοκινήτου, παρέσυρε έναν 26χρονο, οποίος οδηγούσε ηλεκτρικό πατίνι. Ο νεαρός οδηγός του πατινιού μεταφέρθηκε στο κέντρο υγείας του νησιού, αλλά τελικά δεν κατάφερε να κρατηθεί στη ζωή.

Ιταλία: Η Ρώμη λαμβάνει μέτρα για τα ηλεκτρικά πατίνια
Έναν χρόνο νωρίτερα, τον Απρίλιο του 2022, μια 36χρονη Αγγλίδα έχασε τη ζωή της στην Κύθνο, πάλι την περίοδο του Πάσχα και συγκεκριμένα το Μεγάλο Σάββατο. Σε εκείνη την περίπτωση, η οδηγός του ηλεκτρικού πατινιού, έχασε τον έλεγχό του, με αποτέλεσμα να παρασυρθεί για πολλά μέτρα.

Ακατάλληλο το οδικό δίκτυο των νησιών για χρήση ηλεκτρικού πατινιού
Τόσο ο δήμαρχος της Πάρου, Μάρκος Κωβαίος, όσο και ο δήμαρχος Μυκόνου, Κωνσταντίνος Κουκάς, δηλώνουν στην «Κ» πως η χρήση των ηλεκτρικών πατινιών στα νησιά τους είναι περιορισμένη, ενώ τα οχήματα που ενεπλάκησαν στα δυστυχήματα, ανήκαν και στις δύο περιπτώσεις στους ιδιώτες που τα χρησιμοποιούσαν. Επίσης, αμφότεροι οι δύο άνδρες που έχασαν τη ζωή τους, εργάζονταν στα παραπάνω πολυσύχναστα νησιά και είχαν φέρει μαζί τους τα ηλεκτρικά πατίνια για να μετακινούνται ευκολότερα και γρηγορότερα.

Ούτε στη Μύκονο, ούτε στην Πάρο λειτουργούν επιχειρήσεις ενοικίασης ηλεκτρικών πατινιών. Και οι δύο δήμαρχοι τονίζουν μάλιστα στην «Κ» πως η χρήση τους δεν ενδείκνυται για το οδικό δίκτυο των συγκεκριμένων νησιών.

«Σε πολλά σημεία της Μυκόνου, οι δρόμοι είναι στενοί. Στις δε περιφερειακές οδούς, ειδικά όποτε υπάρχει κίνηση, κυκλοφορούν αρκετά αυτοκίνητα. Υπάρχουν επίσης μεγάλες ανηφόρες. Σε αρκετές περιπτώσεις δηλαδή, οι παραπάνω δρόμοι δεν είναι κατάλληλοι ούτε για ποδήλατο», λέει στην «Κ ο κ. Κουκάς.

Hλεκτρικά πατίνια: «Οι οδηγοί είναι ευάλωτοι, ειδικά στο επαρχιακό δίκτυο»-2
Γαλλία: Οι Παριζιάνοι έβαλαν «τέλος» στα ηλεκτρικά πατίνια
Με τη σειρά του, ο δήμαρχος Πάρου, κ. Κωβαίος σημειώνει πως στο έντονα τουριστικό νησί της Πάρου, λίγοι άνθρωποι, μεγαλύτερης ηλικίας κυρίως, χρησιμοποιούν ηλεκτρικά ποδήλατα και αρκετοί και μηχανάκια. Όχι όμως και ηλεκτρικά πατίνια. «Στη Νάουσα και στην Παροικιά, είναι εφικτό να χρησιμοποιείται το ηλεκτρικό πατίνι, αλλά στους δρόμους του περιφερειακού επαρχιακού δικτύου, η κατάσταση είναι πιο δύσκολη, ειδικά σε περιόδους που κυκλοφορούν πολλά οχήματα στο νησί. Πολλοί δρόμοι είναι πολυσύχναστοι, αλλά μονής κυκλοφορίας. Δεν “χωράνε” εύκολα εκεί και τα ηλεκτρικά πατίνια. Εδώ πασχίζουμε να ενισχύσουμε τη χρήση του ποδηλάτου και βλέπουμε ότι δεν είναι εύκολο. Οι οδικές υποδομές στα Κυκλαδονήσια έχουν εξ’ ορισμού συγκεκριμένα όρια. Μιλάμε για δρόμους που χρησιμοποιούνταν μέχρι πριν λίγες δεκαετίες από τα γαϊδούρια και στη συνέχεια κλήθηκαν να “σηκώσουν” το βάρος πολλών οχημάτων», καταλήγει ο κ. Κωβαίος.

«Τα ηλεκτρικά πατίνια απαιτούν μεγάλη προσοχή»
Ο Κωνσταντίνος Κεπαπτσόγλου, καθηγητής στο Εργαστήριο Συγκοινωνιακής Τεχνικής στη Σχολή Τοπογράφων Μηχανικών στο ΕΜΠ και πρώην πρόεδρος της Ένωσης Συγκοινωνιολόγων, σημειώνει με τη σειρά του πως η χρήση των ηλεκτρικών πατινιών απαιτεί μεγάλη προσοχή, τόσο από τους οδηγούς των εν λόγω οχημάτων, όσο και από τους υπόλοιπους, οι οποίοι κινούνται δίπλα τους και κοντά τους.

«Όπου τα “γεωμετρικά” στοιχεία, όπως τα αποκαλούμε οι συγκοινωνιολόγοι, ενός οδικού δικτύου, είναι φτωχά, πράγμα που ισχύει σε μεγάλο βαθμό για το επαρχιακό δίκτυο, η χρήση των πατινιών απαιτεί αυξημένη προσοχή. Μεγάλη προσοχή χρειάζεται όμως και στη λεωφόρο μιας πόλης, όπου ο φωτισμός είναι περιορισμένος. Ευθύνη υπάρχει και στις δύο πλευρές- και σε αυτούς που τα οδηγούν αλλά και σε αυτούς που κινούνται κοντά τους. Η ταχύτητα που αναπτύσσουν είναι μικρή- στα 25 χιλιόμετρα την ώρα, όμως οι οδηγοί αυτών των οχημάτων είναι στην ουσία, πολύ ευάλωτοι».

Σημειώνεται πως οι κανόνες που διέπουν τη λειτουργία των ηλεκτρικών πατινιών, θεσπίστηκαν στην Ελλάδα τον Μάρτιο του 2021 και συμπεριελήφθησαν σε νομοσχέδιο του υπουργείου Μεταφορών (ΦΕΚ Α 40/16.3.2021).

Όπως ορίζει αυτός ο νόμος, τα Ε.Π.Η.Ο απαγορεύεται να κινούνται στον δρόμο αν αναπτύσσουν ταχύτητες άνω των 25 χλμ/ώρα. Για τη χρήση τους δεν απαιτείται δίπλωμα οδήγησης, ο οδηγός όμως, πρέπει να έχει μαζί του ταυτότητα, σε περίπτωση που τού ζητηθεί. Η κυκλοφορία τους επίσης απαγορεύεται σε δρόμους όπου αναπτύσσονται υψηλές ταχύτητες (άνω των 50 χλμ/ώρα). Επίσης, συστήνεται στους οδηγούς τους να φορούν εγκεκριμένου τύπου προστατευτικό κράνος, κανονικά δεμένο.

Στη χώρα μας, τα ηλεκτρικά πατίνια έκαναν έντονα την εμφάνισή τους, το 2018, αρχής γενομένης από την Αθήνα. Τους πρώτους μήνες της χρήσης τους είδαμε στο κέντρο της πρωτεύουσας εφήβους να κινούνται με πατίνια, με επικίνδυνο τρόπο ή με μεγάλες ταχύτητες, σε μεγάλες οδικές αρτηρίες όπως η Πανεπιστημίου ή η Βασιλίσσης Σοφίας, αλλά και σε πεζοδρομημένες οδούς όπως η Ερμού, προκαλώντας δυσφορία στους πεζούς. Η «φρενίτιδα» της οδήγησης τους, έπεσε σταδιακά σύμφωνα με τον κ. Κεπαπτσόγλου, παρόλα αυτά, οδηγοί ηλεκτρικών πατινιών κάνουν ολοένα και συχνότερα την εμφάνισή τους σε πολλές περιοχές της Ελλάδας.