ΠΕΖΗ - Πρωτοβουλία Πολιτών για τα Δικαιώματα των Πεζών

http://www.pezh.gr                 Τ.Θ. 3188 Αθήνα 10210                   E-mail: pezh@pezh.gr


 

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

 

Αθήνα 6-2-2007

Η τροποποίηση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, που ψήφισε βιαστικά το υπουργείο μεταφορών, αποτελεί ένα ακόμα μέτρο ενταγμένο στην πολιτική της καταπίεσης και του διωγμού των πεζών. Ενώ επίσημα διακηρύσσεται ότι κύριος στόχος του νομοθετήματος είναι η οδική ασφάλεια, δεν περιέχει κανένα μέτρο για την ασφάλεια των πεζών και κυρίως για την απελευθέρωση των καταπατημένων χώρων των πεζών από τα οχήματα. Όμως στο προεκλογικό πρόγραμμα του 2004 αναγνωριζόταν ότι “η συνεχιζόμενη κατάληψη των ήδη στενών πεζοδρομίων από κάθε λογής οχήματα και αντικείμενα, συνεπάγεται κινδύνους για την ασφάλεια των πεζών και εμπόδια στην εξυπηρέτησή τους”!

Και όχι μόνο δεν περιέχει το νομοθέτημα του υπουργείου μέτρα για την απελευθέρωση των πεζοδρομίων, αλλά περιέχει και μέτρα που θα επιδεινώσουν το πρόβλημα. Συγκεκριμένα, ενώ όλα τα πεζοδρόμια, πλατείες πεζόδρομοι πάρκα και λοιποί ελεύθεροι χώροι πεζών έχουν κατακλυστεί από μηχανές, μειώνει στο μισό τα πρόστιμα (άρθρο 32), ώστε να διευκολυνθεί ακόμα περισσότερο η καταπάτηση των χώρων των πεζών.

Αλλά ούτε και την ασφάλεια των οδηγών και επιβατών των οχημάτων εξυπηρετεί στην πραγματικότητα, αφού αυξάνει τα όρια ταχύτητας (άρθρο 18) ΙΧ αυτοκινήτων και μοτοσικλετών (ενώ τα μειώνει για τα λεωφορεία! - τα οποία τουλάχιστον οδηγούνται από επαγγελματίες) και μειώνει τα πρόστιμα για οδήγηση όταν έχει ανακληθεί ή αφαιρεθεί η άδεια (άρθρο 87). Ακόμα αφαιρεί από τη δικαιοδοσία των δήμων (άρθρο 46) την αρμοδιότητα για τις κατασκευές μέτρων κυκλοφοριακού κατευνασμού (traffic calming), ώστε να διευκολυνθεί ακόμα και στις γειτονιές η αύξηση της ταχύτητας των αυτοκινήτων.

Θα πρέπει ακόμα να σημειωθεί ότι και κατά τη διαδικασία σύνταξης του νομοσχεδίου, το υπουργείο αρνήθηκε να συναντηθεί με εκπροσώπους των πεζών, όταν δημοσιεύματα το παρουσίαζαν να συνομιλεί με εκπροσώπους που εξέφραζαν τα συμφέροντα του αυτοκινήτου και των μοτοσικλετών. Αν και είχαμε κάνει στο υπουργείο εδώ και 3 χρόνια λεπτομερείς και τεκμηριωμένες προτάσεις για τροποποιήσεις που βελτιώνουν τη ζωή στην πόλη και την ασφάλεια, δεν έκανε καμία δεκτή και αρνήθηκε να συνομιλήσει μαζί μας, παρόλο που το ζητήσαμε. Και να σκεφτεί κανείς ότι προεκλογικά διακήρυσσαν ότι θα αξιοποιούσαν τη συνεργασία με τις μη κυβερνητικές οργανώσεις!

Ο νέος ΚΟΚ έχει στην πραγματικότητα σαν στόχο τη μείωση της πεζή μετακίνησης και την ενίσχυση της μετακίνησης με ΙΧ αυτοκίνητα και μηχανές. Θα έχει έτσι άμεσα δυσμενή επίδραση στην οδική ασφάλεια αφού περισσότερες μετακινήσεις θα γίνονται με ανασφαλή μέσα. Και έμμεσα όμως, με την αύξηση της ρύπανσης και της καθιστικής ζωής που επιβάλλει η κίνηση με αυτοκίνητα και μοτοσικλέτες, θα μειώσει την ασφάλεια και ποιότητα ζωής των ελλήνων.