ΠΕΖΗ

Πρωτοβουλία Πολιτών για τα Δικαιώματα των Πεζών

http://www.pezh.gr E-mail: pezh@pezh.gr


 

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Αθήνα 3-11-2004


Έχοντας πρόσφατη την εκστρατεία για τη χρήση των συλλογικών μέσων μεταφοράς, που ήταν η μόνη δυνατή λύση για να λειτουργήσει ικανοποιητικά η πόλη κατά τη διάρκεια των ολυμπιακών αγώνων, η κυβέρνηση ανακοίνωσε τα νέα μέτρα για την οργάνωση των μετακινήσεων στην Αθήνα. Παρόλον ότι τα μέτρα περιέχουν θετικά στοιχεία (επέκταση ωραρίου συγκοινωνιών και λεωφορειόδρομων) προκαλεί εντύπωση η απουσία μέτρων για τους πεζούς και τα ποδήλατα, η ενίσχυση της κίνησης των οποίων, είναι ο βασικότερος στόχος σε ανάλογες περιπτώσεις άλλων χωρών. Αυτό έρχεται σε συνέχεια της άρνησης του υπουργείου μεταφορών να συζητήσει με τους φορείς των πεζών και των ποδηλατών, όπως έκανε με εκπροσώπους συμφερόντων άλλων μεταφορικών μέσων (π.χ. μοτοσικλετών), και παρά τις προεκλογικές της δεσμεύσεις για διάλογο με τις μη κυβερνητικές οργανώσεις. Απουσιάζουν για παράδειγμα τελείως από τις εξαγγελίες, μέτρα για την απομάκρυνση των παράνομα σταθμευμένων και κινούμενων αυτοκινήτων και μοτοσικλετών από τα πεζοδρόμια, τις πλατείες, τους πεζόδρομους και τους υπόλοιπους χώρους κίνησης των πεζών, παρόλο που αυτό ήταν ρητή προεκλογική δέσμευση της παρούσας κυβέρνησης. Επίσης, παρά την μεγαλύτερη ευελιξία στην πληρωμή του εισιτηρίου, δεν αντιμετωπίστηκε γενικότερα η τιμολογιακή πολιτική των δημόσιων συγκοινωνιών, ώστε να καταστεί η χρήση τους ελκυστικότερη από το ΙΧ αυτοκίνητο και τις μοτοσικλέτες (π.χ. το κόστος του προαστιακού παραμένει 6 ευρώ, όταν τα διόδια της Αττικής οδού είναι μόνο 2,5 ευρώ). Ακόμα δεν προβλέπεται τίποτε για τη βελτίωση της πρόσβασης των ατόμων με κινητικά προβλήματα στους κοινόχρηστους χώρους ή στα μέσα μεταφοράς, ούτε μεταφορά ποδηλάτων από αυτά, όπως συμβαίνει στις περισσότερες ανεπτυγμένες χώρες. Είναι χαρακτηριστικό εξάλλου της ατολμίας των μέτρων, το γεγονός ότι η χρονική επέκταση της λειτουργίας των μέσων συλλογικής μεταφοράς είναι μικρότερη από αυτή που ίσχυε κατά τη διάρκεια των ολυμπιακών αγώνων, ως εάν οι έλληνες πολίτες να μην αξίζουν το επίπεδο συγκοινωνιακής εξυπηρέτησης που επιφυλάχθηκε για τους επισκέπτες των αγώνων. Απομένει τέλος να δούμε την τύχη που θα έχουν στην πράξη τα υπόλοιπα μέτρα που ανακοινώθηκαν.


Η πρωτοβουλία πολιτών για τα δικαιώματα των πεζών “ΠΕΖΗ’” θα συνεχίσει, στα πλαίσια του στόχου της για μια πιο ανθρώπινη και φιλική για τους πεζούς πόλη, τις προσπάθειές της για ενημέρωση των αρμοδίων και ευαισθητοποίηση των πολιτών. Γιατί θα πρέπει να γίνει επιτέλους κατανοητό ότι, ούτε τα μέσα συλλογικής μεταφοράς μπορούν να γίνουν ελκυστικά, ούτε και γενικότερα η πόλη να λειτουργήσει αποδοτικά, αν δεν εξασφαλισθούν ανθρώπινες συνθήκες πεζή μετακίνησης.