ΠΕΖΗ - Πρωτοβουλία Πολιτών για τα Δικαιώματα των Πεζών

http://www.pezh.gr Τ.Θ. 3188 Αθήνα 10210 E-mail: pezh@pezh.gr


ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

 

Αθήνα 1-4-2007

 

Η εβδομάδα οδικής ασφάλειας αποτέλεσε μια ακόμα χαμένη ευκαιρία για την ανάδειξη του ρόλου των πεζών στο σοβαρό αυτό ζήτημα. Η διοίκηση για μια ακόμα φορά έδειξε την περιφρόνηση της στο θέμα της προστασίας των πεζών και γενικότερα των ήπιων μορφών μετακίνησης (όπως λ.χ. το ποδήλατο) επικεντρώνοντας τη ρητορική της στην προστασία της κίνησης των αυτοκινήτων και των μοτοσικλετών. Για μια ακόμα φορά ακούσαμε για ζώνες ασφαλείας και κράνη, την ώρα που οι χώροι των πεζών (πεζοδρόμια, πεζόδρομοι, πλατείες, πάρκα) κατακλύζονται, με την παράνομη ενθάρρυνση της αστυνομίας και των αρχών, από μηχανοκίνητα οχήματα, με αποτέλεσμα οι πεζοί να πετάγονται στο οδόστρωμα και να κινδυνεύει η ζωή τους και η σωματική τους ακεραιότητα.

 

Μια ολόκληρη πολιτική ενίσχυσης της χρήσης των αυτοκινήτων και των μοτοσικλετών συνδυάζεται με τη βία κατά των πεζών: καταργούνται διαβάσεις, μειώνεται παράνομα ο χώρος των πεζών για να εξυπηρετηθεί η μηχανοκίνητη κυκλοφορία, αυτοκινητόδρομοι δημιουργούνται παντού εις βάρος του σιδηρόδρομου χώροι πρασίνου υποβαθμίζονται. Η "κυκλοφοριακή αγωγή" έχει μετατραπεί σε προπαγάνδα για τη δημιουργία νέων οπαδών του αυτοκινήτου και της μηχανής και της εντύπωσης ότι τα ΙΧ είναι φυσιολογικό και αναπόφευκτο μέρος της ζωής μας, αντί να καλλιεργεί τις αξίες της προστασίας του περιβάλλοντος και του σεβασμού στην ανθρώπινη ζωή και τις ήπιες μορφές κινητικότητας.

Θα πρέπει να γίνει κατανοητό ότι ο μεγάλος αριθμός ατυχημάτων οφείλεται στον κυρίαρχο ρόλο που έχει δοθεί σε ένα εγγενώς ανασφαλές μέσο για τις μετακινήσεις: το ΙΧ αυτοκίνητο (και, ακόμα χειρότερα, τις μοτοσικλέτες). Σε αντίθεση με ότι γίνεται στην υπόλοιπη Ευρώπη και τις πιο ανεπτυγμένες χώρες, στην Ελλάδα το ποσοστό των εμπορευματικών μεταφορών που γίνεται σιδηροδρομικώς είναι μικρότερο από 2%, με αποτέλεσμα τα γνωστά τραγικά ατυχήματα στους αυτοκινητόδρομους.

 

Οδική ασφάλεια μπορεί να επιτευχθεί μόνο όταν τα ήπια μέσα μετακίνησης (πεζοί, ποδήλατα και επιβοηθητικά για μεγαλύτερες αποστάσεις δημόσιες συγκοινωνίες), που είναι ο φυσικός τρόπος μετακίνησης, αποκτήσουν τη θέση που πρέπει. Όσο η διοίκηση, κάτω από την πίεση διαφόρων συμφερόντων, προωθεί με φανατισμό την κυριαρχία των αυτοκινήτων και των μηχανών και το διωγμό των πεζών, οδική ασφάλεια δεν μπορεί να υπάρξει και θα συνεχίσουμε να θρηνούμε χιλιάδες νεκρούς και σακατεμένους συνανθρώπους μας κάθε χρόνο.