ΠΕΖΗ -Πρωτοβουλία Πολιτών για τα Δικαιώματα των Πεζών

http://www.pezh.gr Τ.Θ. 3188 Αθήνα 10210 E-mail: pezh@pezh.gr


Αθήνα 22-12-2009

Στις 5 Δεκεμβρίου τραυματίστηκε θανάσιμα από αυτοκίνητο 15χρονος μαθητής που προσπαθούσε να διασχίσει τη Λεωφόρο Κηφισίας στο ύψος του Ψυχικού. Στο σημείο αυτό έχουν αναφερθεί πολλά ατυχήματα με παρασύρσεις πεζών και έχει προταθεί η κατασκευή πεζογέφυρας που δεν έχει υλοποιηθεί μέχρι σήμερα με τη δικαιολογία της ελλείψεως χώρου (ο οποίος όμως βρίσκεται συνήθως για να εξυπηρετηθεί η κυκλοφορία των αυτοκινήτων). Μετά από διαμαρτυρία που έκαναν οι συμμαθητές του άτυχου 15χρονου ο υπουργός υποσχέθηκε την κατασκευή πεζογέφυρας (για την οποία προθυμοποιήθηκαν να βοηθήσουν και ιδιώτες). Όπως θυμόμαστε, η Λεωφόρος Κηφισίας “αναβαθμίστηκε” σχετικά πρόσφατα, με πρόσχημα τους Ολυμπιακούς Αγώνες, ώστε να αναπτύσσουν τα οχήματα μεγαλύτερες ταχύτητες (παρόλο που κατά τη διάρκεια των αγώνων οι θεατές μετακινούνταν με μέσα συλλογικής μεταφοράς).

Όπως επισημάνθηκε σωστά από πολλούς, το περιστατικό μόνο καταχρηστικά μπορεί να ονομαστεί ατύχημα. Πρόκειται για προαναγγελθέντα θάνατο, όπως άλλωστε συμβαίνει και με τους εκατοντάδες ή χιλιάδες πεζούς που χάνουν κάθε χρόνο τη ζωή τους ή τη σωματική τους ακεραιότητα. Στην πραγματικότητα είναι το λογικό αποτέλεσμα ενός μεταφορικού συστήματος που έχει βασιστεί πάνω στη βία κατά των πεζών και την καταπάτηση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων τους. Μιάς αστυνομίας, και ενός κράτους γενικότερα, για το οποίο ο όρος “οδική ασφάλεια” έχει καταστεί συνώνυμο της χρήσης του κράνους και των ζωνών ασφαλείας, και για το οποίο υπέρτατη αξία αποτελεί η “ελεύθερη ροή των οχημάτων”, ανώτερη ακόμα και από την ζωή των πολιτών και ιδιαίτερα των πιο ευάλωτων από αυτούς.

Η επιθετικότητα του οδηγού που παρέσυρε τον 15χρονο, όπως και τόσων άλλων οδηγών που συμπεριφέρονται ανάλογα, προετοιμάζεται μεθοδικά από αυτούς που αγνοούν τις εκκλήσεις μας για ενημερωτικές εκστρατείες ευαισθητοποίησης των οδηγών και αποτελεσματικό έλεγχο της επιθετικότητας και αυθαιρεσίας των οδηγών αυτοκινήτων και μοτοσικλετών και της καταπάτησης των χώρων και των δικαιωμάτων των πεζών. Από αυτούς που καλύπτοντας με φιλοπεριβαλλοντική ρητορική τις πράξεις τους, ενισχύουν τη χρήση των ΙΧ αυτοκινήτων απαξιώνοντας τη δημόσια συγκοινωνία, και ευνοούν τη χρήση μοτοσικλετών αντί ποδηλάτων.

Ασφαλώς οι συγγενείς και φίλοι του θύματος θα φροντίσουν να ζητηθούν ευθύνες από τον ασυνείδητο οδηγό (ο οποίος, όπως αναφέρουν δημοσιογραφικές πληροφορίες εγκατέλειψε το θύμα του και έφυγε αμέσως μετά το ατύχημα), ποιος όμως θα φροντίσει να ζητηθούν ευθύνες από αυτούς που είναι υπεύθυνοι για τις βαθύτερες αιτίες του καθεστώτος βίας κατά των πεζών; Από αυτούς που μείωσαν τα πρόστιμα για στάθμευση στα πεζοδρόμια κατά την τελευταία αναθεώρηση του Κ.Ο.Κ. και αυξάνουν τα όρια ταχύτητας για τα Ι.Χ. και τις μοτοσικλέτες (ενώ τα μειώνουν για τα λεωφορεία), και μετά αυτό το παρουσιάζουν στην κοινή γνώμη σαν "οδική ασφάλεια"; Από αυτούς που ακόμα και σήμερα ανέχονται τα πεζοδρόμια μπροστά από αστυνομικά τμήματα να μετατρέπονται σε παράνομους χώρους στάθμευσης και ορδές (ακόμα και αστυνομικών) μοτοσικλετών να καταπατούν ατιμώρητα πεζοδρόμια και πεζόδρομους;

Η πεζογέφυρα που αναγγέλθηκε η κατασκευή της, ίσως αμβλύνει το τοπικό πρόβλημα (αν κατασκευαστεί σωστά – με ανελκυστήρες, ράμπες για καροτσάκια κλπ), δεν θα λύσει όμως το πρόβλημα του σεβασμού της ανθρώπινης ζωής από την ανεξέλεγκτη κίνηση των οχημάτων στην πόλη. Αν το σώμα του άτυχου μαθητή δεν βρισκόταν για να σταματήσει τη δράση του οδηγού που τον σκότωσε, τότε θα βρισκόταν κάποιος άλλος σε κάποια επόμενη διάβαση (ίσως το δικό μας παιδί, ο δικός μας άνθρωπος ή και εμείς οι ίδιοι) που θα έπαιρνε τη θέση του στον προδιαγεγραμμένο θάνατο, από την αστυνομική αβελτηρία και την προσπάθεια για συνεχή αύξηση της ταχύτητας των αυτοκινήτων και μοτοσικλετών. Το πρόβλημα της οδικής ασφάλειας θα λυθεί μόνο όταν σταματήσει η προσπάθεια εξαπάτησης και ο εμπαιγμός της κοινής γνώμης από τους αρμοδίους, και τα λόγια σχετικά με “βιώσιμη ανάπτυξη” αντικατασταθούν από ανάλογες πράξεις.