Στις 20 Οκτωβρίου 2003, ύστερα από πρόσκληση της, η “Διαρκής Επιτροπή Μελέτης & Αναθεώρησης του ΚΟΚ” δέχθηκε να ακούσει τις απόψεις της κίνησής μας. Αυτή είναι η πρώτη αντίδραση της διοίκησης στις προτάσεις που έχουμε κάνει σχετικά με τη βελτίωση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας προς το φιλικότερο για τους πεζούς, παρόλον ότι άλλες κατηγορίες χρηστών της οδού, όπως π.χ. τους μοτοσικλετιστές, τις δέχθηκε ο ίδιος ο υπουργός, και μάλιστα έκανε δεκτά τα αιτήματά τους. Είναι χαρακτηριστικό εξ' άλλου της σημασίας που δίνει στους πεζούς και τα δικαιώματά τους σε σχέση με άλλους χρήστες της οδού.

Γενικά τα μέλη της επιτροπής αυτής φαίνεται να διακατέχονται από αυτό το είδος της νοοτροπίας και κουλτούρας κατά των πεζών, η οποία έχει φέρει την κατάσταση στο σημερινό απαράδεκτο σημείο. Όταν, για παράδειγμα, ετέθη το θέμα της επί το δυσμενέστερο μεταβολής της νομοθεσίας κατά την τελευταία τροποποίηση του ΚΟΚ (το 1999), στο θέμα της προτεραιότητας των πεζών στις διαβάσεις, δικαιολογήθηκαν ότι δεν υπάρχουν σωστά σηματοδοτημένες διαβάσεις και γι’ αυτό θέλουν να καταργηθεί η προτεραιότητα των πεζών! Όταν τους υπενθυμίστηκε ότι δεν βελτιώνονται οι συνθήκες των πεζών με αυτό τον τρόπο (με το να καταργούν τα δικαιώματά τους), κάποιος είπε μεταφορικά “πρώτα πρέπει να κάνουμε τα ποτάμια και μετά τα γεφύρια”!

Στο θέμα του επονείδιστου άρθρου 50 του ΚΟΚ επιφυλάχθηκαν να το μελετήσουν, χωρίς όμως να δεσμευτούν να το καταργήσουν. (Υπενθυμίζεται ότι το άρθρο 50 καθιερώνει τεκμήριο υπαιτιότητας για τους πεζούς, στην περίπτωση που εμπλακούν σε τροχαίο ατύχημα, δηλαδή ο πεζός θεωρείται υπαίτιος του ατυχήματος μέχρις αποδείξεως του εναντίον). Για το θέμα της έκδοσης της απόφασης που καθορίζει προδιαγραφές στα πρόσθετα πεζοδρόμια και τα άλλα μέτρα που πρέπει να λαμβάνονται όταν εκτελούνται έργα (άρθρο 48), δήλωσαν πλήρη αναρμοδιότητα. Ομοίως αναρμοδιότητα δήλωσαν και για τα υπόλοιπα θέματα που έχουμε θέσει προς το Υπουργείο Μεταφορών (π.χ. τα προγράμματα κυκλοφοριακής αγωγής)

Γενικά φάνηκαν να μην έχουν μελετήσει τις προτάσεις μας (ή να μη θέλουν να τις καταλάβουν). Για παράδειγμα, θεώρησαν ότι με τις προτάσεις που κάναμε για να σταματήσει η γελοιότητα των προστίμων κατά των πεζών, καθιερώνεται προτεραιότητα των πεζών όταν είναι κόκκινο σήμα για τους πεζούς, ενώ είναι σαφές ότι δεν προτείνουμε κάτι τέτοιο, ούτε συνεπάγονται αυτό οι προτάσεις μας. Μάλιστα κάποιος είπε ότι “θα πρέπει να μπει τάξη στους πεζούς”. Ομοίως αρνητικά αντιμετώπισαν και το θέμα της αύξησης των προστίμων για την στάθμευση και κίνηση των μηχανοκίνητων στους χώρους κίνησης των πεζών, σε επίπεδα μεγαλύτερα από τα πρόστιμα για τις ζώνες ασφαλείας και τα κράνη. Δικαιολογήθηκαν ότι τους το πρότειναν “ειδικοί” (χωρίς να διευκρινίσουν ποιοι είναι αυτοί οι “ειδικοί”). Τέλος έδειξαν μεγαλύτερο ενδιαφέρον για προσωπικά στοιχεία των εκπροσώπων της κίνησής μας (π.χ. αν έχουν δίπλωμα οδήγησης), παρά για τις προτάσεις μας.

 


ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ